maandag 21 maart 2011

Vakantie als je op Curacao woont

Als je in Nederland woont leef je altijd erg naar vakanties toe. Het weer, de drukte met je werk, allemaal redenen om op je vakantie lekker te genieten van al die andere dingen die het leven te bieden heeft. Meestel boekte ik gelijk na de zomervakantie (die wij altijd in Nederland doorbrachten op de boot) al de kerstvakantie naar de zon en de laatste jaren was dat Curacao. De voorpret is namelijk al het halve genieten!

Daarom ben ik sinds we hier wonen erg geïnteresseerd waar mensen op Curacao naartoe gaan op vakantie. Vele gesprekken heb ik gevoerd met mensen die hier al lang wonen. Want waar ga je naartoe op vakantie als je thuis een vakantie-oord is met de mooiste stranden en het lekkerste weer dat je kan verzinnen.

Verbaasd was ik te horen dat mensen heel erg veel op vakantie gaan naar: Bonaire! En wat doen ze daar dan? Nou, naar het strand gaan dus. En Bonaire schijnt echt heeel anders te zijn als Curacao. Nou, wij zijn er nog niet geweest maar een weekendje gaan we zeker proberen.

Verder is een erg populaire bestemming: Nederland. Logisch want veel mensen gaan daar op familiebezoek. Vaak worden die vakanties afgedaan als een verplicht nummer en niet erg rustgevend. Hoewel veel mensen ook wel weer kunnen genieten van het koele klimaat. Met name in de warme maanden hier (augustus en september).

Populair voor weekend tripjes is Miami. Niet voor kinderen, maar meer voor de ouders om te shoppen en uit te gaan. Want winkelen is niet echt fantastisch hier en in Amerika heb je alles en is het zo goedkoop voor ons eilandbewoners!

Met kinderen gaan mensen ook veel naar Suriname om de jungle in te gaan. Dit schijnt heel erg leuk te zijn. Maar favoriet onder gezinnen zijn met stip: Disneyworld in Orlando en Cruisen! Volgens velen zijn dat de twee vakanties die je zeker moet doen als je hier woont. Het verbaasde mij enigszins want ik had verwacht dat mensen meer naar Latijns Amerika gaan vanuit hier omdat je daar dichtbij zit, maar dat valt eigenlijk best tegen. Ik hoor nooit iemand die naar Brazilië is geweest.

Sven zijn ideale vakantie is een zeilboot huren en eilandhoppen in de noordelijke Cariben. Maar omdat de kinderen en ik aangaven dat we dat toch wel saai vonden, je zit immers de hele dag op zo'n boot te dobberen, hebben we besloten dan maar naar Disneyworld te gaan! In Europa waren we al fervente Disneygangers dus dit walhalla op het gebied van Disney moesten we echt meemaken!

De voorbereiding was best lastig want het aanbod van hotels en parken is gigantisch en je kan er gewoon helemaal geen wijs uit worden. Maar goed, uiteindelijk is het gelukt. De carnavalsvakantie was de enige optie voor ons (alle andere vakanties hebben we bezoek of zitten we in Nederland) en daarom gingen we de vrijdag voordat de vakantie begon al met het vliegtuig naar Miami.

De vlucht is al een beleving op zich. We vlogen met Inselair, een lokale Curacaose maatschappij. En die hebben tijdens de vlucht een raffle (daar zijn de mensen hier dol op). Dan kan je je eigen vlucht terug winnen. En dat deden we dus prompt! Wij waren de gelukkige winnaars van een retourtje Miami. Die gaan Sven en ik later deze zomer gebruiken om met zijn tweeën een weekendje Miami te doen.

Verder was het een heerlijke vakantie. We hadden een prachtige huurauto, een minivan die echt niet zo mini was....een soort ruim uitgevallen Chrysler voyager. De kinderen vonden het een superauto. En onderweg naar Orlando al genieten van Florida. Wat was het weer eens heerlijk om in de geciviliseerde wereld rond te rijden. Als je op een eiland als Curacao woont raak je gewend aan het leven hier: gaten in de wegen, troep op straat, shabby winkeltjes. Dan is een verblijfje in de VS alsof je in het walhalla rondloopt. Alles is even mooi en nieuw en schoon.

Maar goed, zeven dagen Disney was lang, maar ook erg leuk. We hebben echt bijna alles gezien en alle leuke attracties gedaan en de kinderen (en wij ook) hebben genoten van de achtbanen, de supermooie shows, de vriendelijke mensen en de geweldige details en aandacht waarmee die parken gemaakt zijn.

Nu dus alvast nadenken over onze volgende trip in de regio.
Ik denk dat we eerst eens een weekendje Bonaire zullen doen (later dit jaar) en we zullen ook wel eens cruisen, maar eerst zullen we met Sven de discussie over de zeiltocht maar weer eens aangaan..

Natuurlijk op de foto met de aap met de moeilijke naam!

Even lunchen op een bankje met meegenomen broodjes ipv friet (je blijft Nederlands)

Fay "en vogue"

In de achtbaan in de nagebouwde Himalaya in Nepal!

In de bek van Bruce!

1. Haha, al die foto's zijn echt heel herkenbaar! op al die plekken zijn wij ook geweest! :)

2. Wohhh, wat een bofkonten zijn jullie, heerlijk.
    Karel en Floris zijn sinds kort de 1.20 meter voorbij en mogen nu dus in de Python in de Efteling. Ook heel leuk. Ik zal maar niet vertellen dat jullie 7 dagen in een attractiepark zijn geweest, dat begrijpen ze nooit!!! En dan ook nog eens heel ver weg in een echt Disneypark. Veel plezier en tot over een paar maanden. Groetjes, Angelique