dinsdag 5 oktober 2010

Bezoek!

Vorige week heb ik me wat verdiept in andere weblogs van mensen hier op het eiland. En wat blijkt? Een jaar tot drie jaar houdt men het vol en dan komt de sleet erin. Want om iedere keer weer hetzelfde te vertellen: "we zijn naar strand zusenzo geweest, we hebben gebarbecuet, etc." is natuurlijk niet heel verassend en 'entertaining'. Althans, dat denken wij, verwende eilandbewoners. Toch waren er van de stoppende bloggers veel familieleden in Nederland die het jammer vonden dat ze stopten. Kennelijk verveelt dit soort verhalen ons hier op het eiland op een gegeven moment maar vinden mensen in het koude Nederland het toch wel interessant.

Ik zal proberen wat variatie aan te brengen in mijn blogs. Naast de nodige updates over het wel en wee van de familie - want daar lezen jullie het uiteindelijk voor - zal ik ook wat proberen te vertellen over het leven in het algemeen op dit mooie eiland. Dit niet alleen te uwer vermaak, maar ook om bij mezelf de spirit er wat in te houden!


Maar goed, de titel van deze blog was: bezoek. En ons bezoek deze week zijn: Petra en Sylvana!! Sylvana is de beste vriendin van Tinne uit Nederland en Sylvana is hier op familiebezoek want haar vader kwam van Curacao. Het leuke hiervan is dat wij samen met hun nu ook een kijkje nemen in het leven van 'echte' Curacaose mensen. Zo zijn we zaterdag toen Petra en Sylvana aankwamen naar oma Cecilia gegaan. Die woont aan de weg richting westpunt in een huis met een groot erf eromheen. Daar lopen allerhande dieren rond. Ook heeft ze een aantal honden die, op zijn Curacaos, de hele dag in een hok zitten. Petra en Sylvana zaten te puffen want ze waren net aangekomen en moeten dus nog wennen aan de hitte en de muggen die er momenteel nogal veel zijn.
De volgende dag zijn we naar Porto-Marie geweest met hun. Terwijl we er naartoe reden kwamen we toevallig langs de weg oom Roy (broer van de vader van Sylvana) en een oudoom tegen! Roy verbouwt groenten en fruit en heeft ook ergens een plek waar hij grote houtskoolovens heeft. Niet dat hij hiervan leeft hoor, hij is in het dagelijks leven kaakchirurg, maar hij vindt het gewoon prettig om in zijn vrije tijd veel op het land te zijn.
Petra en Sylvana logeren bij de oudste broer: Ciro (of Siro) en zijn vrouw Richeline. Die wonen in een prachtig huis aan het Spaanse water. De hele familie doet het erg goed.
Morgen daat Sylvana met ons mee naar een dolfijnenmiddag in het Seaquarium en nu is Tinne met ze mee naar het strand.

Verder heeft Nanna afgelopen weekend haar tweede tand er zelf uit getrokken!! Stoer hè? Voor mensen die niet zo goed tegen bloed kunnen, niet naar beneden scrollen voor de foto.
We zijn deze week bezig met de voorbereidingen van Nanna's verjaardag. Vrijdag heeft ze haar feestje en alle kinderen uit groep 3 zijn uitgenodigd (dat zijn er maar zeven) en nog de meisjes uit groep 4 (dat zijn er twee). En Sylvana komt natuurlijk ook!

Dit is ons eerste verjaardagsfeestje hier op Curacao dus ik heb de kunst niet af kunnen kijken. Volgens mij wordt er over het algemeen flink uitgepakt. Er zijn allerhande bedrijven die kinderentertainment verzorgen. Zo was er op het schoolfeest van alles geregeld en dat doen de ouders niet, zoals in Nederland, zelf maar alles wordt gehuurd. Springkussen, schminken, knutselen. Alles is geregeld. Ook het hockeytournooi waar Sven aan meedeed was voorzien van uitgebreid kinder-entertainment-programma.
Maar goed, in overleg met Nanna gaan we het feestje doen zoals we in Nederland ook gedaan zouden hebben: taart eten, knutselen, spelletjes doen (snoephappen), zwemmen (nieuw programmaonderdeel vergeleken met Nederland) en schminken. Ik heb mijn schminkdoos meegenomen en ga daarmee maar aan de slag. Ook Nederlands: we organiseren een borrel voor de ouders na afloop. Dit is ook in ons belang want dat geeft on de gelegenheid om de andere ouders wat beter te leren kennen. Geen idee of dit gebruikelijk is hier, ik denk het niet, dus ik ben benieuwd hoeveel animo hiervoor is.

In mijn vorige blog had ik het over Henk en Myra en de pech die ze hadden met hun zoontje Stef die in het ziekenhuis terecht kwam. Voor de geïnteresseerden: het gaat een stuk beter weer met ze.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten